jueves, 9 de octubre de 2014

La consciència fonològica



LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

La consciència fonològica està definida com: "Capacitat d'identificar els diferents sons de les paraules".

És l’ habilitat que li possibilita als nens reconèixer, identificar, delimitar, manipular deliberadament i obrar amb els sons (fonemes) que componen les paraules.
Aquesta identificació s'estimula a través de passos destinats a orientar els infants dins dels sons de la parla a través de:
  • El reconeixement de fonemes (unitats fonològiques mínimes)
  • El reconeixement de síl·labes (especialment en posició inicial i final)
  • El reconeixement de paraules
  • El reconeixement de lletres (grafemes)
  • El reconeixement del seu nom
  • L’associació de fonemes i grafemes
El desenvolupament de la consciència fonològica en nens petits no només afavoreix la comprensió de les relacions entre fonemes i grafemes, sinó que els possibilita descobrir amb més facilitat com els sons actuen o es "comporten" dins de les paraules.
És important considerar el desenvolupament d'aquesta capacitat cognitiva com un pas previ imprescindible abans de començar l'ensenyament formal del codi alfabètic, és a dir, la lectoescriptura.

La consciencia fonològica es pot treballar a partir d’exercicis tals com:

  • Jocs d’escoltar sons: reconeixement de sons d’animals, memori auditiu, escoltar seqüències de sons, xiuxiuejar,etc.
  • Fer rimes
  • Buscar paraules que comencin o acabin igual
  • Treure o afegir síl·labes a les paraules.
  • Lletrejar
  • Diferenciar paraules molt semblats
  • Comptar síl·labes

No hay comentarios:

Publicar un comentario