LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA
La consciència fonològica està definida
com: "Capacitat d'identificar els diferents sons de les paraules".
És l’ habilitat que li possibilita als nens reconèixer, identificar, delimitar, manipular deliberadament i obrar amb els sons (fonemes) que componen les paraules.
Aquesta identificació s'estimula a través de passos destinats a orientar
els infants dins dels sons de la parla a través de:
- El reconeixement de fonemes (unitats fonològiques mínimes)
- El reconeixement de síl·labes (especialment en posició inicial i final)
- El reconeixement de paraules
- El reconeixement de lletres (grafemes)
- El reconeixement del seu nom
- L’associació de fonemes i grafemes
El desenvolupament de la consciència fonològica en nens petits no només
afavoreix la comprensió de les relacions entre fonemes i grafemes, sinó que els
possibilita descobrir amb més facilitat com els sons actuen o es
"comporten" dins de les paraules.
És important considerar el desenvolupament d'aquesta capacitat cognitiva
com un pas previ imprescindible abans de començar l'ensenyament formal del codi
alfabètic, és a dir, la lectoescriptura.
La consciencia fonològica es pot treballar a partir d’exercicis tals com:
La consciencia fonològica es pot treballar a partir d’exercicis tals com:
- Jocs d’escoltar sons: reconeixement de sons d’animals, memori auditiu, escoltar seqüències de sons, xiuxiuejar,etc.
- Fer rimes
- Buscar paraules que comencin o acabin igual
- Treure o afegir síl·labes a les paraules.
- Lletrejar
- Diferenciar paraules molt semblats
- Comptar síl·labes
No hay comentarios:
Publicar un comentario