viernes, 24 de octubre de 2014

Aprenem a resoldre conflictes




Els conflictes són part de la nostra vida i de les organitzacions i, per tant, inevitables.
Els conflictes són funcionals o constructius quan  fan aparents problemes que no havíem vist, ajuden a prendre decisions amb més cura, augmenten l’ informació necessària per prendre decisions i donen espai a la creativitat i innovació. Són disfuncionals o destructius quan consumeixen molta energia, perjudiquen la cohesió de grups, promouen hostilitats interpersonals i creen un ambient negatiu.
Existeixen varis tipus de conflicte:
·         Interpersonal: conflicte entre persones degut als seus objectius i valors.
·         Intragrup: conflicte dins un grup o equip.
·         Intergrup: conflicte entre dos o més grups o equips.
·         Interorganitzacional: conflicte entre organitzacions.
Com podem resoldre els conflictes?
·         En primer lloc: ESCOLTAR:
-          Escoltar centrant-me en l’altre persona.
-          Escoltar sense centrar-me en el meu propi punt de vista.
-          Escolar és el pas previ a poder compartir i intercanviar  idees i sentiments.
·         En segon lloc: DONAR EL PRIMER PAS utilitzant un estil adequat de resolució de conflictes.
Què hem d’evitar  per no prendre una decisió equivocada?
·         La rapidesa o aplaçament.
·         La inèrcia: deixar-se portar, la rutina...
·         La translació: deixar-se influir pels demés.
·         La falta d’informació.
·         L’oposició només per portar la contraria.
·         El reduccionisme: prestar atenció només a una part del problema.
·         La fantasia exagerada: no ser realista.
Quines habilitats socials hem de tenir per a resoldre el conflicte?
·         Cooperar.
·         Crear opinions.
·         Evitar resultats.
·         Ser clar i concís.
·         Ser pacient.
·         Utilitzar l’assertivitat per parlar de les teves necessitats.
·         Ser dur amb el problema i suau amb la resposta.
·         Incloure altres punts de vista: ampliar la visió.
·         Ser flexible.
Estratègies que ens poden ajudar a afrontar situacions de conflicte i/o estressants:
·         Nivell fisiològic: alimentació sana i equilibrada, descans adequat, tècniques de respiració...
·         Nivell cognitiu: autoestima, pensaments positius, control de pensament, creences adequades, canvi d’idees irracionals...
·         Nivell emocional: auto coneixement, autorregualció emocional, amplitud d’experiències afectives...
·         Nivell conductual: tenir cura d’un mateix, activitats de lleure i oci, portar a terme els desigs i necessitats...
En resum, els conflictes són part inherent de la vida, poden ser font de creativitat i innovació si els sabem manejar bé i per a fer-ho és important saber escoltar i i utilitzar un estil apropiat per a resoldre’ls.

No hay comentarios:

Publicar un comentario