Durant el creixement, els nens
passen per diverses etapes, i també ho fan els dibuixos, que podendonar
pistes sobre el comportament i la personalitat.
El precedent d’un dibuix infantil és el gargot, sense intenció ni capacitat
de representar formes.
Com en altres aspectes de l'aprenentatge, cada nen és un món i la seva
evolució serà diferent, i alguns desenvoluparan habilitats més aviat que
altres. És molt recomanable motivar i acompanyar l'infant durant el
procés de dibuix en l'etapa infantil.
Apareixen les primeres formes
Als 2 anys, apareixen traços agrupats, encara que no representen cap figura
en concret, i comencen a experimentar amb colors. Als 2 anys i mig, el nen crea
noves formes que s'assemblen a la realitat però que encara no tenen prou detall
com per identificar-les.
S'incorpora la figura humana
Cap als 3 anys apareix la representació de la figura humana. També sol
dibuixar objectes que li agradin com un cotxe o una casa.
Es consolida la forma
Als 5 anys, les estructures cognitives del nen han anat madurant. La figura
humana ja és perfectament identificable: cap, cos, braços i cames, ulls i boca,
cabell.
Entre els 5 i els 6 anys el dibuix es consolida d’acord amb cada nen però
mantenint una cosa en comú: la intenció comunicativa. A partir dels 5 anys es
poden observar aspectes per a l'avaluació psicològica, i juntament amb unes
simples preguntes poden proporcionar una informació molt útil sense donar al
nen la sensació de qüestionari o intrusió.
Quins aspectes cal observar?
·
Com agafa el llapis? Si l'agafa fort pot indicar tensió. En aquest cas
s'aconsella indicarli tranquil·lament com agafar-lo, però evitant
pressionar-lo.
·
Mirada i actitud. Hem d'observar si el nen gaudeix amb l'activitat o si per
contra no para atenció. Una inclinació natural cap al dibuix sol ser bon
indicador de la capacitat d'aprenentatge. Si no està pendent mentre dibuixa
està bé intentar que pari atenció, però sense forçar-lo.
·
Espai que ocupa en el paper. Ocupar tot l'espai es relaciona amb confiança
i seguretat, mentre quedibuixar en un espai reduït s'associa amb timidesa i introversió.
·
Colors
preferits. Els colors que més utilitza el nen al dibuixar poden donar una idea
sobre certs aspectes del comportament i del caràcter.
Com interpretar els seus dibuixos?
Alguns trets psicològics s'associen
amb la forma de dibuixar. Es tracta d'observacions que no constitueixen
correlacions rotundes, sinó que la finalitat és orientativa.
·
Agressivitat, desobediència. Traços rectes molt allargats i
ascendents. Destaquen les dents, i els braços solen ser llargs i amb arpes en
lloc de dits.
·
Ansietat, por. El grafisme és reduït, i les cares poc expressives. L'ombrejat de la
cara pot indicar ansietat. Alguns nens es dibuixen dins d'una casa o un cotxe,
o d’alguna cosa que els protegeixi de l'exterior.
·
Motivació per a l'aprenentatge i l'escola. Els dibuixos estan ben
proporcionats, i les cares són expressives i amb grans ulls. Detalls com petits
animals (cargols, papallones). El dibuix està centrat i ocupa bona part del
paper.
·
Inseguretat. El traç és irregular, amb errors i rectificacions. Les figures solen
ser petites, i els braços es dibuixen petits o enganxats al cos.
·
Dèficit d'atenció, impulsivitat. Dibuix desorganitzat, amb objectes
inconnexos o irreals i pocs detalls. Quan coincideix amb impulsivitat, el
dibuix esdevé una descàrrega tensional. El traç es dibuixa amb molta pressió o
de forma ràpida.
·
Autoestima. Hi ha una bona organització de l'espai. Les persones tenen els braços
i les mans obertes i una expressió alegre.
·
Autocontrol. El dibuix és simètric, els traços ondulats i les formes ben
proporcionades. Si està acolorit, no es traspassen els límits del contorn.
No hay comentarios:
Publicar un comentario